HERBRANDY były pierwszymi wagonami tramwajowymi, jakie eksploatowano na łódzkiej sieci tramwajowej. W latach 1898-99 z zakładów Waggon fabrik AG vormals P. Herbrand & Cie Koln-Ehrenfeld w Kolonii do naszego miasta trafiło 50 takich wozów. Otrzymały numery od 1 do 50. Herbrandy miały 7,82 m długości. Konstrukcję nadwozia wykonano z drewna dębowego, osadzonego na stalowej ramie. Pasażerowie mieli do dyspozycji 20 miejsc siedzących na drewnianych ławach ustawionych wzdłuż pojazdu. Przedział pasażerski nie był w żaden sposób ogrzewany. Na dachu ulokowano otwierane świetliki. Znajdujące się na obu końcach wagonu pomosty motorniczego początkowo nie były w żaden sposób osłonięte (później je zmodernizowano, poprawiając komfort pracy motorniczego).
henry 2015-11-29
na pewno wygodne to one nie były.....bo zimno.......ale wygladaja bardzo ciekawie.......