Tczewski Jubilat

Tczewski Jubilat

Most w Tczewie powstał w związku z budową Kolei Wschodniej (Ostbahn), łączącej Berlin z Prusami Wschodnimi, która została zbudowana na wniosek przedstawicieli prowincji pruskich oraz wojskowych ze sztabu generalnego.
Ostateczna decyzja co do miejsca budowy mostu zapadła 14 stycznia 1845 r., na posiedzeniu przedstawicieli prowincji. Zatwierdzono przebieg Kolei Wschodniej i jej odgałęzienia do Gdańska oraz zdecydowano, że most zostanie zbudowany pod Tczewem. O lokalizacji mostu zdecydowały przede wszystkim bliskość Gdańska z jego portem morskim oraz tradycje przepraw na Wiśle w Tczewie. Na podstawie dekretu królewskiego z 6 lipca 1845 r. powołano specjalną komisję z siedzibą w Tczewie, której zadaniem była budowa mostów na Wiśle i Nogacie oraz regulacja Wisły. Prace przy regulacji rzeki miały bardzo szeroki zakres. Aby ułatwić spływ kry lodowej i zmniejszyć długość mostu koryto rzeki zostało zwężone i usypano nowe wały przeciwpowodziowe. Zasypano także dotychczasowe rozgałęzienie Wisły i Nogatu, budując nowy kanał obok wioski Małe Walichnowy.
Zadanie wzniesienia mostów kolejowych przez Wisłę i Nogat pod Malborkiem powierzono Carlowi Lentze (ur. 1801 Soest, zm. 1883 Berlin), który był odpowiedzialny za koncepcje i całkowity projekt budowlany.
Przygotowania do budowy mostów w Tczewie i w Malborku rozpoczęły się w 1845 roku, na jej potrzeby wykupiono cegielnię w Knybawie, stworzono młyn cementowy oraz Królewską Fabrykę Maszyn, w której montowano poszczególne elementy konstrukcji.
27 lipca 1851 roku król pruski Fryderyk Wilhelm IV oficjalnie wmurował kamień węgielny pod budowę mostu. W latach 1850-1852 wykonywane były prace fundamentowe, które polegały na wbijaniu ścianek szczelnych przez kafar parowy, pod których osłoną murowano z granitu, bazaltu oraz piaskowca filary mostu. W 1853 roku ukończono ich budowę, a rok później zmontowano dwa pierwsze przęsła (numer 3 i 4). W roku 1856 zamontowano przęsła nad rzeką (numer 1 i 2), a w 1857 ostatnie od strony prawego brzegu (nr 5 i 6). Po zamontowaniu wszystkich przęseł zbudowano dwa portale wjazdowe i pięć par wież na filarach. 12 października 1857 roku Most Tczewski został oddany do użytku, co pozwoliło na uruchomienie bezpośredniej komunikacji kolejowej pomiędzy Berlinem i Królewcem.
W momencie otwarcia most w Tczewie był najdłuższym mostem w Europie. Jego długość całkowita wynosiła 837,3 m, a po odliczeniu przyczółków 785,28 m, budowa pochłonęła 11,5 miliona ówczesnych marek.