[29247695]

Projekt stałego mostu drogowego w Puławach opracował Aleksander Pstrokoński we współpracy z Konstantym Kornem. Zaprojektowano obiekt o rozpiętości (85 + 88 + 110 + 88 + 85) m = 436 m.
Montaż ważącej 2700 ton konstrukcji ustroju niosącego wykonywany był przez Hutę Królewską i trwał od 1 kwietnia do 1 grudnia 1932 roku. W latach 1933−1934 odbywało się malowanie mostu i budowa dojazdów. Wykonywano je sposobem gospodarczym. Budowa została w znacznym stopniu wykonana przez niewykwalifikowanych bezrobotnych.
Mostowi nadano imię „Prezydenta Rzeczypospolitej Ignacego Mościckiego”. Otwarcia dokonano 20 października 1934 roku.

Po napaści Niemiec na Polskę w 1939 roku wycofujące się siły polskie podjęły decyzję o zniszczeniu mostu. W nocy z 10 na 11 września saperzy armii „Kraków” zniszczyli stalowe mosty na Wiśle − kolejowo-drogowy w Dęblinie oraz drogowy Puławach. W Moście im. Mościckiego uszkodzono pierwszy filar od strony Puław, w wyniku czego przęsło oparte na przyczółku opadło drugim końcem do wody.
W lecie 1940 roku Niemcy rozpoczęli odbudowę zniszczonego przęsła. W 1941 roku odbudowa mostu została zakończona, a tymczasowe drewniane przęsło − rozebrane.
25 lipca 1944 roku wojska 1 Frontu Białoruskiego Armii Czerwonej, w skład którego wchodziła 1 Warszawska Dywizja Piechoty im. Tadeusza Kościuszki, dotarły do środkowej Wisły. Tego dnia Niemcy zniszczyli most w Puławach.

W maju 1946 roku I Rejonowe Kierownictwo Odbudowy Mostów Drogowych (RKOMD) w Kielcach przystąpiło do odbudowy stałego mostu drogowego w Puławach. Część tego obiektu ocalała, podjęto zatem decyzję o jego odtworzeniu w pierwotnym kształcie.
Otwarcie odbudowanego mostu miało miejsce 29 czerwca 1949 roku.
https://mzk.pulawy.pl/wp-content/uploads/2014/02/pulawy-zniszczony-most.jpg

dodane na fotoforum:

wojci52

wojci52 2015-05-12

Miał dramatyczną historię!

dodaj komentarz

kolejne >