Lynx HMA Mark 8

Lynx HMA Mark 8

Sterowanie śmigłowcem bardzo różni się od sterowania samolotem. Prawe siedzenie należy do pilota. Widać główne manipulatory sterujące:
Po prawej stronie - drążek sterowy (służy do przechylania śmigłowca lewo-prawo-góra-dół)
Po lewej stronie obok siedziska - dźwignia skoku ogólnego - reguluje kąt natarcia łopat wirnika głównego, co wpływa na wznoszenie-opadanie maszyny.
Przed siedzeniem - zabezpieczone czerwoną nakładką - pedały orczyka, służą do skręcania. W samolocie oddziałują na ster kierunku, w śmigłowcu regulują skok śmigła ogonowego.
Ruch postępowy śmigłowca uzyskuje się opuszczając nos maszyny. Wtedy składowa pozioma ciągu wirnika głównego powoduje przemieszczanie wzdłuż osi podłużnej kadłuba.
Za wyjątkiem skrętów (orczyk, który steruje śmigłem ogonowym) wszystkie inne manewry wykonuje się poprzez przechylanie wirnika głównego. Jego oś obrotu jest nieprzechylna, ale skomplikowany mechanizm piasty i tarczy sterującej powoduje zmiany kąta natarcia łopat wirnika w zależności od ich kątowego położenia. I tak łopata znajdująca się aktualnie z tyłu kadłuba ma największy kąt natarcia, co daje największą siłę nośną, łopata z przodu - najmniejszy kąt i najmniejszą siłę nośną. Efekt jest taki jak gdyby przechylano oś wirnika ku przodowi. Podobnie (za pomocą drążka sterowego) można "przechylać wirnik" w lewo lub w prawo, powodując lot śmigłowca bokiem w lewą lub w prawą stronę. Kombinacja tych manewrów zapewnia niesamowite zdolności manewrowe śmigłowca.
Nad siedzeniem podwieszony hełm pilota.

dodane na fotoforum:

kezsel

kezsel 2012-06-04

Przechylenie: lewa-prawa
Pochylenie: góra-dół
"Te" czerwone: odchylenie czyli skręcanie...
Może tak być?

mileks

mileks 2012-06-04

Kezsel - masz rację, dla lotników wystarczyłoby napisać PRZECHYLENIE, ODCHYLENIE, POCHYLENIE. Ale tutaj znaczna mniejszość to lotnicy (z zawodu czy zamiłowania), więc użyłem słów bardziej opisowych a mniej słownikowych.

dodaj komentarz

kolejne >