SR-71A BLACKBIRD, pokrycie centropłata od dołu

SR-71A BLACKBIRD, pokrycie centropłata od dołu

Głównym problemem konstruktorów była tzw. bariera cieplna. Poruszając się z prędkością przewyższającą trzykrotną prędkość dźwięku konstrukcja rozgrzewała się do ponad 300 st C, co powodowało odkształcenia i ogromne naprężenia mechaniczne. Wymusilo to zastosowanie w konstrukcji płatowca stopów tytanu i kompozytów. Ale blacha tytanowa na powierzchniach płatów odkształcała się termicznie, powodując zmianę własności aerodynamicznych. Zastosowano genialnie proste rozwiązanie, usztywniające pokrycie skrzydeł: BLACHĘ FALISTĄ!!! Widać to bardzo dobrze na tym zdjęciu dolnego pokrycia centropłata, i mniej dokładnie na następnym zdjęciu, pokazującym górną powierzchnię centropłata. Rowki przebiegające wzdłuż samolotu nie zwiększały oporu aerodynamicznego a ponadto - zapewne nieco zmniejszały spływanie powietrza w kierunku na zewnątrz skrzydeł, co jest niekorzystnym zjawiskiem.

dodane na fotoforum: