Agnihotra – Oczyszczająca Moc Ognia

Agnihotra – Oczyszczająca Moc Ognia

Agnihotra jest to oczyszczający, leczniczy ogień ofiarny palony w domach lub gospodarstwach dokładnie o wschodzie i zachodzie słońca. Paliwem jest suszony, czysty, krowi nawóz, klarowane masło i niełuskany ryż. Wiedza o ogniu Agnihotra pochodzi w Ksiąg Wedyjskich i jest wiedzą objawioną przez święte anioły (bogów) za pośrednictwem starożytnych wieszczów. Źródłosłów terminu Agnihotra jest następujący: Agni - ogień, Hotra - ofiara, poświęcenie. Według Sanskrytu Agnihotra jest najmniejszą formą rytów Jadźńa (Yajńa). W Wedach, pradawnych świętych pismach indoaryjskich, zawartych jest wiele opisów misteriów poświęconych ogniom. Najstarszym i najprostszym z nich jest Agnihotra. Jest to oczyszczający ogień pobudzający przepływ prany, czyli ożywiającej i podtrzymującej życie energii. Nie wnikając zbytnio w sprawy duchowe zauważymy, że praktykowanie rytu Agnihotra jest ze wszech miar pożyteczne. Oczyszcza m.in. atmosferę wokół piramidki (około 100 m2 silnie, do 1 km2 słabiej) oraz nasyca ją praną, czyli energią życiową niezbędną do istnienia wszystkich żywych organizmów. Efektem tego są zmiany psychiczno-umysłowe, które z kolei dokonują zmian fizjologicznych człowieka. Oczyszczane jest też całe środowisko naturalne właściciela domu, gospodarza.

Agnihotra to ogień rytualny palony dokładnie o wschodzie i o zachodzie słońca, w specjalnie do tego celu przygotowanych miedzianych piramidkach o określonych rozmiarach lub tradycyjnie w otoczonych polnymi kamieniami dołkach ofiarnych wykopanych w ziemi przed domem na posesji gospodarza. Pali się też ogień rytualny w piramidkach ze specjalnego stopu pięciu metali znanego w tradycji wedyjskiej. Jednym ze składników tego stopu jest miedź, ale jest też i złoto. Paliwem jest wysuszony krowi nawóz, który formuje się w postać placków, a następnie suszy na słońcu, sklarowane masło krowie służące do podtrzymania ognia (tzw. ghee, ghi) oraz nie połamane i niełuskane ziarenka ryżu, które wrzuca się do ognia z jednoczesnym śpiewaniem mantry. Agnihotra stosowana jako metoda oczyszczenia, praktyka lecznicza czy też terapia alternatywna, jest praktykowana bez względu na światopogląd i wyznawaną religię. Niekiedy palenie Agnihotry nabiera charakteru wielkiej ceremonii interreligijnej. W miejscach regularnego palenia ognia Agnihotra, życie ludzkie, zwierzęce i roślinne staje się o wiele łatwiejsze, zharmonizowane i szczęśliwe. Ci, którzy praktykują Agnihotrę, nie chorują, oddychają zdrowym powietrzem i chodzą po urodzajnej ziemi. Z piramidy Agnihotry emanują ogromne ilości uzdrawiających energii.

Agnihotrę zapala się około trzy minuty przed wschodem albo zachodem słońca tak, by się na czas rozpaliła. Palący Agnihotrę (Hotar) powinien wcześniej wypłukać usta, zdjąć buty i lekko się ubrać. Gdy paliwo zapali się silnym ogniem, rozpocznij mantrowanie. Śpiewaj mantrę dokładnie wtedy, gdy słońce w połowie przecina linię horyzontu. Mantra to zespół słów dających dźwięk o specjalnych wibracjach. Dlatego mantry powinien Cię nauczyć doświadczony Nauczyciel Duchowy, Kapłan Ogniowy. Inna jest na powitanie słońca, inna na jego pożegnanie. W czasie palenia Agnihotry nie rozmawiaj i nie kręć się, gdyż zakłóca to przepływ energii. Po spaleniu się wszystkich składników chwilę pomedytuj. Piramidki później nie czyść, nie myj, a najwyżej drewienkiem usuń z niej pozostałości. Do rozpalania ognia stosuje się cienkie, brzozowe patyczki. Mogą one być również z innych drzew leczniczych, z wyjątkiem mających kolce lub wydających gorzkie czy trujące owoce.

Rytuały związane z paleniem ognia znane są ludzkości od zarania dziejów, a jednym z nich jest Agnihotra. Najstarsze ślady kultu rytualnego palenia ognia ofiarnego w Europie znaleziono w Niemczech, a pochodzą ono z okresu około 370 tysięcy lat wstecz! Ogień uważany za święty normalizuje reakcje chemiczne zakłócone przez zanieczyszczenie środowiska, jest więc szczególnie polecany na terenach skażonych ekologicznie. W nauce wedyjskiej Agnihotra nasyca atmosferę praną - ożywiającą energią niezbędną do życia. Wywołuje pozytywne zmiany psychiczne i fizjologiczne we wszystkich żywych organizmach w promieniu nawet 1 kilometra od miejsca gdzie pali się ogień. Wpatrywanie w ogień jest znaną z jogi i tantry praktyką Trataka, która służy wzmocnieniu siły woli i koncentracji oraz oczyszczeniu emocji!

Do palenia ognia używa się zwykle miedzianego naczynia, o kształcie półściętej, odwróconej piramidy, (a właściwie kilku piramid leżących na sobie), o określonych wymiarach i proporcjach, tłoczonego z jednego kawałka blachy. Spotyka się też piramidki ceramiczne, gliniane. Najczęściej stosuje się małe naczynia mające u góry, w najszerszym miejscu, wymiary około 15 x 15 cm. Niekiedy, gdy celem jest większy obszar oddziaływania (np. duże pole uprawne) stosuje się naczynia o wymiarach rzędu 50 x 50 cm. Jeżeli ogień palony jest na działce ustawionej zgodnie z zasadami sztuki wastu, to piramidki ustawione są na środku i/lub po czterech rogach terenu. Piramidka na środku powinna mieć wymiary symboliczne odpowiednie do rozmiaru kwadratowej działki aranżowanej wedle reguł wastu. Piramidkę ustawia się jednym bokiem ku północy, na porcelanowej lub kamionkowej podstawce. Można też wykorzystać polne kamienie, ale pamiętamy, że podstawka nie może być metalowa. Palący Agnihotrę jest zwrócony na wschód, osoby zaś, które chcą się leczyć - na zachód. Na dno piramidki kładzie się drewienka z brzozy, a na nich posmarowany masłem ghi nawóz. W czasie palenia nie wolno niczego zmieniać w piramidce.

Śpiewanie mantramów potęguje efekty palenia ognia. W trakcie śpiewania, przy słowie Swaha, trzeba wsypać do ognia szczyptę niełuskanego ryżu, który spalony dodaje specyficznego rodzaju energii, wzmacniając również efekty palenia. Swaha (wymawiać z długim “a”, jak Swaahaa) to w pismach Wedy Ognica, małżonka Agni, żeński element natury ogniowej. Ryt jest symbolicznym karmieniem żeńskiej natury ogniowej, która odpowiada za rodzenie i stwarzanie wszystkich rzeczy. Do praktykowania Agnihotry dobrze jest wydzielić osobny pokój lub chociażby miejsce, gdzie piramidka mogłaby stać na stałe, pomiędzy kolejnymi paleniami. Szczególnie dotyczy to piramidki większych wymiarów. Powinna ona stać wówczas nieporuszona, a najlepiej umocowana na stałe do podłoża. Bezpośrednio przed jej następnym wykorzystaniem należy wysypać popiół usuwając drewienkiem pozostałości. Czynności czyszczenia piramidki i przygotowania rytuału wykonuje się bez udziału widzów czy gapiów i są to obowiązki osoby odpowiedzialnej za wykonanie rytuału. W czasie rytuału musi wszystko być przygotowane, przed osobą wykonującą tylko niezbędne w rytuale przedmioty. Nie należy też szeleścić w czasie rytuałów ani mocować się z zakrętkami słoików jak się to zdarza osobom profanującym ryt Agnihotra. Klarowane masło Ghi trzyma się w naczyniu glinianym o kształcie wazy, miseczki, nigdy w słoikach czy jakiś szeleszczących torbach.

Zwyczaj palenia ognia Agnihotra w celu oczyszczenia atmosfery, a co za tym idzie umysłu, praktykowany jest w hinduizmie po dziś dzień. W efekcie regularnego palenia ognia Agnihotra zmniejsza się napięcie, umysł zostaje odciążony. Praktykujący zwyczaj palenia ognia Agnihotra wyzbywają się uczuć niższych: złości, chciwości, zawiści. W efekcie zaczynają oni pojmować ideę wolności i szczęścia, do których dążą stopniowo wyzwalając się z cykli emocjonalnych: od euforii do przygnębienia. Wprowadzanie za pomocą rytu Agnihotra zmian w atmosferze - przywracanie równowagi, przyczynia się nie tylko do doskonalszego rozwoju duchowego ludzi, ale także fizycznego zwierząt i roślin.

dodane na fotoforum: