Świat jest pełen rzeczy przeważnie niewidzialnych,
Więc nie ma rady, trzeba zagłębić oko umysłu
Albo wetknąć nos tegoż umysłu w książkę, a to w tym celu,
Aby poznać te rzeczy, na przykład pierwiastek kwadratowy z Everestu,
Albo ile w sumie podróży do Teksasu odbył Byron,
Albo czy prawo wyłączonego środka
Ma zastosowanie na zachód od Gór Skalistych.
Dla tych i podobnych powodów musisz chodzić do szkoły
I ślęczeć nad książkami, i słuchać nauczycieli,
I czasem starać się coś zapamiętać. Choć nie mam pojęcia,
Na co ci się przyda wiedza o przeciętnych rocznych opadach
W państwie Platona albo którego marca
Zaczęła się kalendarzowa Wiosna Ludów, taka wiedza podobno
Przynosi korzyści i będziesz musiał ją posiąść,
Jeśli chcesz zostać jednym z nas, dorosłych,
Kimś, kto rzeczy niewidzialnych nie ogląda stale ani w całości,
Ale z powagą trzyma majestatyczny zamęt świata
Pod kapeluszem, czyli tam, gdzie jego miejsce,
I uczy z kolei dzieci, aby robiły to samo. Howard Nemerov
DO DAWIDA O WYKSZTAŁCENIU
(tł. S. Barańczak)
wisko15 2015-09-01
ŚWIETNIE :)
PIĘKNE KOLORY :)
POZDRAWIAM :)
meryen 2015-09-02
Między rocznymi opadami w Grecji a dokładną datą Wiosny Ludów wstawiłabym jeszcze budowę i rozmnażanie pantofelka.. koniecznie:)
meryen 2015-09-02
W Polsce reforma szkolnictwa jest wciąż... reformowana:)) Na razie to tylko drgnięcie. Wiedzy encyklopedycznej mniej, ale rozwój umiejętności wciąż często tylko na papierze, czyli w podstawie programowej, a nie na lekcjach. Musi być zmiana pokoleniowa, bo jest dosłownie tak, jak u Nemerova, większość nauczycieli wciąż uczy tak, jak ich samych uczono.