Warszawa – Dyplomowy Pokaz Studia Sztuki – Policealnej Szkoły Artystycznej.
Tematem przewodnim pokazu charakteryzacji był Steampunk.
Steampunk to odmiana fantastyki naukowej.
W latach dziewięćdziesiątych XX wieku nazywany był "VSF", czyli Victorian Science Fiction.
Powstał jako nurt fantastyki sięgający do samych korzeni sci-fi: do XIX-wiecznej powieści naukowej, XVIII-wiecznego gotyckiego horroru i pulp fiction z początków XX wieku.
Jego nazwa wywodzi się od cyberpunku, futurystycznego szału lat 1980.
Cyberpunk to mroczna industrialna przyszłość, a steampunk - mroczna industrialna przeszłość.
Akcja utworów steampunkowych przeważnie rozgrywa się w epoce wiktoriańskiej.
Steampunk łączy stare mity z nowymi - spogląda z nostalgią na Wiek Pary (STEAM), ale z przekornej, obrazoburczej perspektywy końca XX i początku XXI wieku (PUNK).
Współcześni autorzy doskonale wiedzą, że XIX-wieczne wizje przyszłości okazały się niemal całkowicie chybione - idą więc w tych błędach jeszcze o kilka kroków dalej pokazując fikcyjny, odjazdowy XIX wiek w którym historia potoczyła się inaczej niż w naszych dziejach.
Dzięki temu steampunk zalicza się także do nurtu tzw. historii alternatywnej.
Jednym z głównych wyznaczników podgatunku jest rozwój techniki, prowadzący do odkrycia wielu wynalazków nieznanych w naszej historii.
Technologia otaczająca bohaterów nie jest oparta na elektronice lecz na mechanice (np. odpowiednikiem komputera jest maszyna różnicowa).
Steampunk nawiązuje do twórczości ojców fantastyki: Juliusza Verne’a, Herberta George’a Wellsa czy Marka Twaina.
Terminem powiązanym ze steampunkiem jest neowiktorianizm formalnie będacy odwrotnością steampunku. O ile bowiem steampunk "eksportuje" do XIX wieku elementy dzisiejszej cywilizacji (technikę, popkulturę, idee), to neo-wiktorianizm "importuje" z XIX wieku styl i atmosferę.
Do filmów reprezentujących gatunek można zaliczyć:
Bardzo dziki zachód Barry’ego Sonnenfelda, trzecią część trylogii Powrotu do przyszłości Roberta Zemeckisa, Ligę niezwykłych dżentelmenów Stephena Norringtona, opartą na komiksie Alana Moore'a o tym samym tytule oraz wariację na temat znanej powieści Juliusza Verne'a - W 80 dni dookoła świata, Franka Coraciego.