Ze zbiorów prywatnych w pewnej bazie lotniczej.

Ze zbiorów prywatnych w pewnej bazie lotniczej.

28 sierpnia przeszedł do historii polskiej awiacji w roku 1932, kiedy to kpt. pil. Franciszek Żwirko i inż. pil. Stanisław Wigura na samolocie polskiej konstrukcji RWD-6 odnieśli zwycięstwo w odbywających się w Berlinie międzynarodowych zawodach samolotów turystycznych „Challenge”. Był to wspaniały sukces polskiej ekipy w czasach, gdy światowe lotnictwo gwałtownie rozkwitało.

Wtedy załogi samolotów składały się w większości z dwóch osób:
nawigatora(złota gapa)
pilota(srebrna gapa).

A to dlatego,że to nawigator był dowódcą załogi,był przygotowany do wyznaczania i prowadzenia po trasie,znał i potrafił oceniać wpływ warunków atmosferycznych na trasie lotu do i od celu.

Rola pilota w zasadzie ograniczała się tylko do wykonywania poleceń nawigatora oraz bezpiecznego samodzielnego startu i lądowania.
Nawigator był w stopniu oficera,pilot zaś przez całe dekady podoficerem.

Druga wojna światowa poprzez masowe wykorzystanie nowych konstrukcji jednoosobowych samolotów myśliwskich zmusiła do zmiany sposobu i zakresu szkolenia pilotów-na wszechstronne-tym samym eliminując nawigatorów ze składu załóg.Pozostali jednak dalej i są dotąd w samolotach lotnictwa transportowego,bombowego i innego przeznaczenia.

Na fotografii "korpusówka" personelu lotniczego oraz złota "gapa" nawigatora wojskowego klasy drugiej.
Copyright © maska33.