MOST PONIATOWSKIEGO(foto.Przemuś)

MOST PONIATOWSKIEGO(foto.Przemuś)

Most powstał w latach 1905-1913 wg projektu inżynierów Mieczysława Marszewskiego i Wacława Paszkowskiego, autorem architektury mostu i wiaduktu był zaś Stefan Szyller (twórca bramy Uniwersytetu Warszawskiego i budynków Politechniki Warszawskiej). Trasa mostowa wraz z dojazdami, nie licząc wałów ochronnych, wyniosła 3542 metrów, w tym 506 m długości mostu i wiadukt o długości 700 m[1]. Most o ośmiu przęsłach stalowych, wspartych na kamiennych filarach otwarto 6 stycznia 1914 roku.

W 1915 wycofujące się z Warszawy wojska rosyjskie wysadziły górne części 2 filarów. Ułożony w 1916 prowizoryczny pomost drewniany szybko spłonął. Most odbudowano w latach 1921-26. W tym roku podczas Zamachu Majowego na moście doszło do historycznego spotkania pomiędzy marszałkiem Józefem Piłsudskim a prezydentem Stanisławem Wojciechowskim.

Ponownie most został zniszczony przez Niemców w 1944 - zniszczona została góra 3 filarów, w wyniku czego zapadły się 4 przęsła[1]. Odbudowany według projektu konstrukcyjnego Stanisława Hempla, został oddany do użytku 22 lipca 1946. W 1949 pod kierownictwem inż. Tadeusza Chylińskiego z Instytutu Lotnictwa, przeprowadzono badania tensometryczne naprężeń w konstrukcji przęseł mostu. Niestety po odbudowie most stracił sporo ze swojego charakteru. Przedwojenną ozdobną balustradę zastąpiono prostym "parkanem" stalowym. Nie odbudowano też kilku kamiennych ławek, które stały na filarach mostu. Inna jest też konstrukcja samych przęseł. Szczątki oryginalnych ławek do dzisiaj leżą w wiślanym nurcie i można je zobaczyć przy niskim stanie wody[2].

W latach 1963-66 most został poszerzony, wydzielono torowisko tramwajowe oraz zbudowano drugą łącznicę z Wisłostradą na zachodnim brzegu rzeki. Dzięki temu powstał specyficzny układ zjazdów i wjazdów po lewej stronie - przypominający z lotu ptaka trzy koła.

W trakcie kolejnego remontu w latach 1985-90 dobudowano drugą łącznicę po stronie praskiej (z Wałem Miedzeszyńskim), oraz podniesiono torowisko tramwajowe. Na czas tego remontu w pobliżu mostu powstał Most Syreny.

W latach 2004-2005 wyremontowano wszystkie wieżyczki na moście (te po stronie praskiej trzeba było rozebrać i zbudować od nowa), oraz cztery pierwsze pawilony wiaduktu[3].

Odnowiono neorenesansowe wieżyczki i pawilony na wiadukcie doń prowadzącym. Przy okazji tego remontu na wieżyczkę przy Muzeum Wojska Polskiego powrócił wykuty w kamieniu kartusz herbowy z wizerunkiem syreny. Został on zdemontowany podczas remontu w latach 80.

Latem 2007 wyremontowano torowisko tramwajowe dzięki czemu tramwaje jeżdżą nieco szybciej i ciszej. Bydgoska fabryka dostarczyła nowoczesne tramwaje, które kursują po tej trasie. Na przystankach pojawiły się nowe, elektroniczne tablice - mają informować o czasie przyjazdu tramwajów. Uruchomienie tablic niestety opóźniło się z winy wykonawcy.

W dniach 7 lipca - 21 sierpnia 2008 most został zamknięty z powodu prowadzonego remontu nawierzchni. Do roku 2012 planowane jest odtworzenie pierwotnego wyglądu mostu wraz z secesyjnymi balustradami i latarniami.[4]https://pl.wikipedia.org/wiki/Most_Poniatowskiego

dodane na fotoforum:

jadpaw5

jadpaw5 2009-11-06

Bardzo ładnie, i te kłęby chmur...Pozdrawiam.

lilaroza

lilaroza 2009-11-06

Fantastyczne sa Twoje zdjęcia a po Poniatowskim chodzę od Waszyngtona do palny i z powrotem :)
pozdrawiam :)

darek

darek 2009-12-19

o jakaś zgrabna laska na moście

dodaj komentarz

kolejne >