Reklama prawdę ci powie...

Reklama prawdę ci powie...

Techniki stosowane w reklamie
Odbiorcy komunikatów reklamowych doskonale wiedzą, iż zasadniczym celem reklamy nie jest informowanie, lecz przekonywanie i nakłanianie. Jednocześnie jednak oczekują, że będzie odwrotnie. Stąd – reklamodawcy, aby “upiec dwie pieczenie na jednym ogniu”, nadają reklamie pozór autentyczności, który maskuje zasadniczą funkcję komunikatu – perswazję.
Reklama – jak każda wypowiedź – spełnia wiele funkcji. Są to między innymi: funkcja informacyjna (dostarcza wiadomości dotyczących danego produktu), estetyczna (uzależniona od gustu odbiorcy – przekaz podoba się lub nie), kontaktowa (przyciąga i podtrzymuje uwagę odbiorcy), ekspresywna (prezentuje postawę nadawcy), rytualna (zgodna z konwencją gatunku lub wykraczająca poza jego granice), jednak nadrzędną wobec nich jest funkcja nakłaniająca (impresywna, perswazyjna).
Wypowiedź reklamowa jest tworzona tylko po to, aby przekonać nas do zakupu towaru lub do skorzystania z usługi proponowanej przez nadawcę. Wzbudzanie emocji, przekazywanie informacji czy przestrzeganie wymogów gatunkowych – wszystko to służy wpłynięciu na postawy i zachowania odbiorców. Aby to było możliwe, konsument musi właściwie odczytać treść przekazu. Żeby to osiągnąć, komunikat reklamowy opiera się na technice fragmentacji. Prezentuje tylko niektóre cechy oferowanego przedmiotu, takie, które uznaje za jego największe zalety i które najbardziej przyciągną uwagę konsumentów. W konsekwencji odbiorca otrzymuje znacznie okrojony i zniekształcony obraz rzeczywistości. Uniemożliwia mu to obiektywną ocenę reklamowanego produktu. Nie otrzymuje bowiem żadnych informacji dotyczących np. ceny, warunków promocji kredytu itp. Nie zostaje także powiadomiony o jakichkolwiek wadach czy usterkach towaru, gdyż mogłoby to w sposób oczywisty negatywnie wpłynąć na jego decyzję. Zrezygnowałby prawdopodobnie ze skorzystania z oferty. Konsument jest więc zdezorientowany, właściwie można powiedzieć, że często z reklamy nie jest w stanie dowiedzieć się niczego konstruktywnego poza faktem istnienia na rynku danego artykułu. Zostaje “zbombardowany” informacjami, że coś jest nowe, lepsze, wyjątkowe, wspaniałe lub prawdziwe, ale nadal nie wie, na czym polega owa “nowość”, “lepszość”, “wyjątkowość” i “prawdziwość”. Wynika to z tego, że są to pojęcia tak wieloznaczne, iż po pierwsze – można je interpretować na wiele sposobów, po drugie – ich negacja jest w zasadzie niemożliwa. Zwiedziony powyższą reklamą udałem się na najbliższą polanę i jakie było moje zdziwienie kiedy ujrzałem stado jeleni (to inni zwabieni przez tą reklamę ) a z reklamowanych żubrów ani jednego , no cóż przecież to moja wina przecież to nie ta polana …bo wszak reklama nigdy nie kłamie.

serce02

serce02 2011-02-12

Witam ☻
wciąż mnie zamykasz
w swej pajęczej sieci
I nie słuchasz
gdy mówię
i milczysz
gdy serce
me świeci
smacznego życze
Pozdrawiam ♥☻

ceezar

ceezar 2011-02-12

Super uchwycone-pozdrawiam :)

dzik38

dzik38 2011-02-12

:) Teraz wiem dlaczego zaczyna mnie trząść jak rozpoczyna sie w TV "blok reklamowy" i niczym w odruchu Pawłowa zaczynam szukać pilota celem wyłączenia tego badziewia :)))) Miłego dnia

szach

szach 2011-02-12

Pouczająca ta Twoja galeria, Jarku... Miłego dnia:-)

czes59

czes59 2011-02-12

Mądre słowa, ciągle jesteśmy manipulowani. Pozdrawiam:)

sejenia

sejenia 2011-02-12

Jakoś tak się składa, że rzeczy naprawdę dobre nie są reklamowane. Pewno to wynika z faktu, że reklamowane są artykuły do masowej sprzedaży (mam na myśli artykuły przemysłowe). A czy masowa produkcja może iść w parze z jakością? (Przykladem niech bedzie Rolls, Ferrari...)

dalia22

dalia22 2011-02-12

Na mnie ta reklama działa w zadziwiający sposób ... kiedy ją widzę automatycznie przełączam na inny program , gdyż jestem przeciwniczką alkoholu:) Pozdrawiam i życzę miłego popołudnia:)

mada31

mada31 2011-02-12

he,he, fajne, i bardzo ciekawe! milego weekendu Jarku

gramol

gramol 2011-02-13

szedłem dziś przez polanę i nic nie widziałem :))) reklama kłamie :))))

airiam

airiam 2011-06-02

na mojej polanie nie ma żubrow..:))

dodaj komentarz

kolejne >