Akumulatorowy zespół trakcyjny typu Wittfeld Ma090802

Akumulatorowy zespół trakcyjny typu Wittfeld Ma090802

Pruskie koleje państwowe (KPEV) w latach 1907 - 1914 z przeznaczeniem do obsługi ruchu pasażerskiego na słabo obciążonych liniach drugorzędnych, zamówiły 178 sztuk akumulatorowych zespołów trakcyjnych, konstrukcji inż. Wittfelda.
Ich główną zaletą, były niskie koszty eksploatacyjne. Początkowo zasięg pojazdów ograniczał się do 70 - 100km. Po zastosowaniu mocniejszych akumulatorów, zasięg pojazdu, zwiększył się do 180km. Jednostki Wittfeld, eksploatowane były na liniach bocznych, drugorzędnych KPEV, między innymi, na Dolnym Śląsku i Pomorzu.
Na mocy traktatu wersalskiego, w latach 1919 - 1921, Polskie Koleje Państwowe otrzymały 18 pojazdów tego typu, a dalsze 2 otrzymało Wolne Miasto Gdańsk, do obsługi ruchu lokalnego.
W latach 30-tych XX wieku, pojazdy poddawano kolejnym modernizacjom, a ich zasięg podniesiono do 300 kilometrów. Pozwoliło to na eksploatację jednostek na dłuższych relacjach i liniach głównych, w rejonie Grudziądza, Bydgoszczy i Chojnic, a także w okolicach Gdańska i Helu.
Po II wojnie światowej, PKP posiadało 10 sztuk pojazdów tego typu, eksploatując je na liniach lokalnych, w roli dzisiejszych szynobusów.
Pod koniec lat pięćdziesiątych, akumulatorowe "Wittfeldy", zostały zastąpione, przez sprowadzane z Węgier, spalinowe wagony Ganz - MAVAG (seria SN52).
Prezentowany akumulatorowy zespół trakcyjny typu Wittfeld, oznaczony jako Ma 090802, jest jedynym zachowanym egzemplarzem tej serii na świecie. Wyprodukowany w 1913 roku, dla dyrekcji KPEV w Szczecinie (oznaczenie AT543/544).
W okresie międzywojennym pełnił służbę na kolejach niemieckich DRG, głównie na linii Słupsk - Ustka. Po II wojnie światowej, w barwach PKP, służył w okolicach Kwidzynia.
W 1959 roku, został wycofany z pracy liniowej, stając się pojazdem gospodarczym. W 1992 roku został zakupiony przez PSMK, zasilając tworzoną kolekcję w Parowozowni Skierniewice.
W 1995 roku, został wyremontowany w ZNTK Łapy, po czym brał udział w paradzie historycznego taboru w stacji Warszawa Zachodnia, z okazji 150-lecia polskiej kolej.

17-VI-2017 Parowozownia Skierniewice

dodane na fotoforum: