Historia/Pomnik techniki - byly most kolejowy w Karninie

Historia/Pomnik techniki - byly most kolejowy w Karninie

15 maja 1876 nastąpiło uroczyste otwarcie linii kolejowej Ducherow-Świnoujście oraz 360-metrowego odcinka mostu kolejowego nad rzeką Pianą. Swobodny ruch statków umożliwiał wówczas most obrotowy. W 1908 roku dobudowano drugi tor linii kolejowej, jednak wciąż rosnąca liczba pociągów sprawiła, że konieczne stała się również przebudowa samego mostu. Zdecydowano się na konstrukcję z ruchomym przęsłem, które podnoszone było równolegle do lustra wody. Podobne rozwiązanie techniczne zastosowano w słynnej podnośni statków Niederfinow. Most w Karninie oddano do użytku pod koniec 1933 roku, a kursującej po nim pociągi rozwijały prędkość do 100 km/h. Służył on zaledwie kilkanaście lat. 23 kwietnia 1945 wycofujące się niemieckie oddziały wysadziły stałe elementy mostu, wcześniej podnosząc ruchome przęsło maksymalnie do góry. W ten sposób chciano utrudnić wojskom Armii Czerwonej przeprawę na drugi brzeg rzeki.

butrym

butrym 2013-07-30

Super !!

piatal

piatal 2013-08-04

wyglada dziwnie,,nie zgadłbym że to most,,,

dodaj komentarz

kolejne >