Police

Police

Młyn kulowy do kruszenia węgla


https://www.youtube.com/watch?v=0IG1m75GgZc

Fabryka benzyny syntetycznej w Policach
W 1937 roku w pobliżu ujścia Odry do Zalewu Szczecińskiego w Policach rozpoczęto budowę zakładu benzyny syntetycznej Hydrierwerke Politz Aktiengeschaft, jednej z dwunastu fabryk niemieckiego koncernu chemicznego IG Farben, która po rozbudowie w czasie wojny, stała się jedną z największych tego typu fabryk w całej Rzeszy. Koszt budowy szacownao na ok. 2 miliardów ówczesnych marek. Teren rozciągał się na 1500 hektarach powierzchni. Wybudowano sieć dróg oraz poprowadzono linię kolejową wraz z bocznicą. Fabryka powstała na bazie zakładu Norddeutsche Mineralowerke GMbH, zajmującego się regeneracją paliwa okrętowego. Rzesza nie posiadała własnych źródeł ropy, ale pod dostatkiem mieli natomiast bogate złoża węgla kamiennego. Metoda przeistaczania węgla w paliwo była bardzo pracochłonna i kosztowna. Do uzyskania 1 tony paliwa potrzebowano 7 ton węgla, z czego 2 tony poddawano uwodornianiu oraz obróbce, a 5 to przeznaczano do produkcji energii mechanicznej. W najlepszym okresie wytwarzano tu ponad 400.000 ton paliwa rocznie. Fabryka w czasie wojny przeżyła kilka nalotów lotniczych, ale produkcję wznawiano Po ataku 8 marca 1945 roku zniszczenia były tak duże, że nie wznowiono już na tym terenie produkcji. W kwietniu 1945 r, Police oraz zniszczoną fabrykę zajęła Armia Czerwona. Przez ponad rok Police wraz z zakładem były wyłączone z polskiej administracji ( tzw. Enklawa policka ). Wywieziono stąd wszystko co się dało, a więc wysokociśnieniowe kotły, silniki, urządzenia z hal fabrycznych, zawartości magazynów, wagony kolejowe, szyny i podkłady kolejowe. We wrześniu 1946 roku rozpoczęto przekazywanie Polic i byłych zakładów benzyny syntetycznej miastu i administracji polskiej. Dalszego zniszczenia na tym opuszczonym terenie dokonali złomiarze. Jak dzisiaj wygląda fabryka, można zobaczyć na zdjęciach.

dodane na fotoforum: