Druga z ocalałych wywrotnic.Wywrotnice wagonowe służyły do przesypywania ładunków masowych z wagonów na stojące pod nimi barki.
Mechanizm działania polegał na wykorzystaniu różnicy w położeniu środka ciężkości napełnionego i pustego wagonu
Przy załadowanym wagonie jego środek ciężkości znajdował się nad osią, a przy pustym pod osią platformy wywrotnicy.
Dzięki wykorzystaniu tego faktu obsługa wywrotnicy nie wymagała dostarczania energii - poza siłą mięśni ludzkich.
Po wjeździe załadowanego wagonu na platformę i jej odblokowaniu - całość przy pomocy dwuosobowej obsługi (ktoś musiał kręcić korbką ) przechylała się o 45 stopni, a po opróżnieniu wagonu – ten razem z platformą powracał do położenia wyjściowego. Obsługa blokowała platformę, a wagon powracał na obrotnicę przy użyciu systemu lin, bloków i korb.Link do zdjęć pokazujących dawny port https://dolny-slask.org.pl/518015,Kedzierzyn_Kozle,Port_Przeladunkowy.html
dodane na fotoforum:
szinue 2014-08-28
..bardzo ciekawie to przedstawiłeś :)
halka 2014-08-28
Niszczeje ... a można ją przecież zachować choćby jako eksponat muzealny dla potomności.
(komentarze wyłączone)